-آيا عمر جاودانه و آب حيات و اين كه حضرت خضر از آب حيات نوشيد و عمر جاودانه يافت درست است؟

(0)
-چه كسي در آخرت بهره مند وبي بهره مي باشدچرا؟(0)
-چرا ما نمي توانيم شناخت دقيق و كاملي از عالم , آخرت داشته باشيم ؟(0)
-با تامل و دقت در انسان و طبيعت روشن مي شود كه انسان همواره در پي دفع ضرر ازخود و جلب منافع است و از اين طريق حيات خود را حفظ كرده , به بقا ادامه مي دهد . امـا از آنـجـا كه دفع ضرر و جلب منفعت في حد نفسه نمي تواند انسان رابرانگيزد و به عمل وادار سـازد خـداوند اعمال را همراه با لذت يا رنج قرار داده است و انسان در پي لذت برمي آيد و مثلا با خـوردن و آشاميدن و زناشويي كردن لذت مي برد و از اين طريق در حقيقت حيات و بقاي خود را ادامه مي دهد . امـا اگـر فـرض كـنيم انسان نه دچار ضعف و بيماري شود و نه نابود گردد , كما اينكه در جهان آخـرت چنين است ديگر لذت ها فايده اي براي او ندارند , زيرا لذت ها در دنيا براي اين بودكه انسان تشويق به عمل شود تا به بقاي خود ادامه دهد . بنابراين چرا خداوندهمواره انسان را به لذت هاي گوناگون جهان آخرت وعده مي دهد در حاليكه اين لذت هادر آنجا فايده اي ندارند ؟(0)
-چـگـونه ممكن است امر جاويداني كه ابتداي آن روز قيامت است كه در آن آسمان و زمين از ميان مي روند , به بقاي آسمان و زمين مقيد شود ؟(0)
-چرا عدم ايمان به آخرت , موجب عذاب ابدي مي شود ؟(0)
-آيا انسان ها در آخرت هم مثل اين دنيا از اختيار برخوردارند؟(0)
-آخرين مرحله كمال انسان در آخرت چيست ؟(0)
-عقب ماندگان ذهني و كودكان در آخرت در چه حالي هستند؟(0)
-آيا در جهان آخرت با همين تركيب حاضر مي شويم ؟(0)
-آيا عمر جاودانه و آب حيات و اين كه حضرت خضر از آب حيات نوشيد و عمر جاودانه يافت درست است؟

(0)
-چه كسي در آخرت بهره مند وبي بهره مي باشدچرا؟(0)
-چرا ما نمي توانيم شناخت دقيق و كاملي از عالم , آخرت داشته باشيم ؟(0)
-با تامل و دقت در انسان و طبيعت روشن مي شود كه انسان همواره در پي دفع ضرر ازخود و جلب منافع است و از اين طريق حيات خود را حفظ كرده , به بقا ادامه مي دهد . امـا از آنـجـا كه دفع ضرر و جلب منفعت في حد نفسه نمي تواند انسان رابرانگيزد و به عمل وادار سـازد خـداوند اعمال را همراه با لذت يا رنج قرار داده است و انسان در پي لذت برمي آيد و مثلا با خـوردن و آشاميدن و زناشويي كردن لذت مي برد و از اين طريق در حقيقت حيات و بقاي خود را ادامه مي دهد . امـا اگـر فـرض كـنيم انسان نه دچار ضعف و بيماري شود و نه نابود گردد , كما اينكه در جهان آخـرت چنين است ديگر لذت ها فايده اي براي او ندارند , زيرا لذت ها در دنيا براي اين بودكه انسان تشويق به عمل شود تا به بقاي خود ادامه دهد . بنابراين چرا خداوندهمواره انسان را به لذت هاي گوناگون جهان آخرت وعده مي دهد در حاليكه اين لذت هادر آنجا فايده اي ندارند ؟(0)
-چـگـونه ممكن است امر جاويداني كه ابتداي آن روز قيامت است كه در آن آسمان و زمين از ميان مي روند , به بقاي آسمان و زمين مقيد شود ؟(0)
-چرا عدم ايمان به آخرت , موجب عذاب ابدي مي شود ؟(0)
-آيا انسان ها در آخرت هم مثل اين دنيا از اختيار برخوردارند؟(0)
-آخرين مرحله كمال انسان در آخرت چيست ؟(0)
-عقب ماندگان ذهني و كودكان در آخرت در چه حالي هستند؟(0)
-آيا در جهان آخرت با همين تركيب حاضر مي شويم ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:31137 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:21

از كجا آمده ايم و به كجا مي رويم؟(پ)

براي يافتن سؤالات از كجا آمده ام ؟ (پرسش از آغاز هستي )، براي چه آمده ام (پرسش از هدف زندگي)، به كجا خواهم رفت (پرسش از سرانجام هستي) به قول مولوي:

روزها فكر من اين است و همه شب سخنم

كـه چـرا غافل از احـوال دل خويشتنـم

از كجــا آمـده ام آمـدنـم بهر چه بود

به كجـا مـي روم آخــر ننمـايي وطنـم

مانده ام سخت عجب كز چه سبب ساخت مرا

يا چه بوده است مراد وي از اين ساختنم

قرآن به سه پرسش ياسخ داده و گفته است : انا للّه و انا اليه راجعون؛ ما از عالم قدس و ملكوت هستيم و سرانجام به آن عالم بازمي گرديم، يا ايها الانسان انك كادح الي ربك كدحاً؛(1) اي انسان توبه سوي پروردگار باز مي گردي.

به گفته مولانا:

مرغ باغ ملكوتم نِيَم از عالم خاك چند روزي قفسي ساخته اند از بدنم

اما اين كه براي چه آمده ايم ؟ براي چه خلق شده ايم ؟ قرآن مي فرمايد و ماخلقت الجن و الانس الاّ ليعبدون.(2)

هدف از خلقت بشر، عبادت، شناخت و سعادت بشري است . بشر با پرستش خالصانه خداوند شكوفا مي شود و به مقامات بالا راه مي يابد.

پاسخ اجمالي سؤال آن است كه انسان آفريده شده و از روح خدا نشأت يافته و با جسم مادي آميخته تا بتواند خود را آماده جانشيني خداوند سازد. خليفه اللّه شدن شرايطي دارد، بايد آدمي در پرتو علم و عمل و آراستگي اخلاق الهي و عمل به تكاليف و مسئوليت هايي كه از ناحيه حضرت حق معين شده خود را به كمال مطلوب برساند و بداند كه موت و حيات بدون حكمت خلق نشده، بلكه فرصت وزمينه اي است براي رسيدن به تكامل، علمي، اخلاقي و معنوي، در يك كلام خدا گونه شدن.

ذات اقدس متعال، جهان را بدين عظمت و فراخي براي سعادت آدميان آفريده است و عقل و قدرت بهره برداري از مواهب خلقت را نيز به وي بخشيده است. از اين رو اگر بشر در عصر حضرت سليمان با اعجاز تسخير بادها و امواج درياها و جنيان و ارواح مخفي در خدمت انسان كامل بود، امروز با قدرت علم و عقل بشر زمين و زمان را تسخير كرده است. با كشتي و زير دريايي امواج دريا را مي شكافد و به عمق اقيانوس مي رود و با هواپيماها به اوج آسمان پرواز مي كند و با اشعه ليزري و رادار از اسرار ناپيدا آگاه مي شود و با ابزارهاي علمي دل زمين را مي شكافد و ذخاير زير زميني را مهار مي كند.

انسان بايد به موازات ترقي در علوم مادي، در اخلاق، ايمان و عبوديت نيز پيش برود و به جايي برسد كه تمام اقطار آسمان زميني را طي كند فانفذوا لاتنفذون الابسلطان(3) نفوذ در كرات آسماني با قدرت علم و ايمان ميسور است.

حقيقت تكامل، عبوديت است كه عصاره و جوهره آن , رنگ خدايي گرفتن و قدرت خارق العاده پيداكردن است. هدف نهايي لقاءالله است. پس از طي مدارج كمال در دنيا به سوي اللّه باز مي گردد: اناللّه و ا نا ا ليه راجعون

هر كسي كو دور ماند از اصل خويش باز جويد روزگار وصـل خويـش

سينه خواهـم شرحـه شرحـه از فراق تــا بگـويم درد وصـل اشتيـــاق

پي نوشت ها:

1. انشقاق (84) آيه 6.

2. ذاريات (51 آيه 56.

3. الرحمن (55 آيهء 55.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.